onsdag den 8. juni 2011

Mit sommerkøkken

Min svigerdatter kalder det meget beskrivende 'sommerkøkkenet' - altså mit enkle, ikke helt færdige udekøkken. Det er sådan, det er. Når temperaturen er over 18 gr, vinden ikke er alt for slem og det ikke regner, ja så bliver aftensmaden tilberedt under halvtaget ved terrassen, for jeg foretrækker at være udendørs så meget som muligt.

Selve køkkenet består af en gasgrill (fra Kvickly) med 3 brændere. Grillfladen er i 2 dele, en rist og en massiv plade, begge af støbejern. I det ene sidebord er der et lille gasblus, som er fortrinligt til at koge pasta, kartofler eller andre grønsager på.

Ved siden af grillen har jeg et gammelt bord med rustfri plade, hvor en plastikbalje gør det ud for køkkenvask. Fornylig er køkkenet også udvidet med fru Nielsens gamle vaskebænk af træ. Det var den hun brugte til storvasken, dengang hun for over 50 år siden flyttede til Resenbro.

Lars har lavet en hylde over bordene, så jeg har plads til saltkrukken, vinglasset og andre vigtige småting. Alt hvad jeg skal bruge til maden pakkes inde i køkkenet i en picnickurv: grilltang, knive, grydeske, skærebrædt og kartoffelgryde. Olie, evt. krydderier, diverse grønt, viskestykke og en ren klud.

Kød og fisk gøres dog i stand indendøre, så lægger jeg det i nogle passende plastikbøtter med låg, som jeg har købt 4 af. Samme bøtter bruges til den tilberedte salat og andet færdigt tilbehør, så er man dejligt fri for flueplagen.

Efter nogle få dages øvelse lærer man at huske det meste. Bakken til borddækning gør jeg klar samtidig, og alt i alt tager det ikke mange minutter.


Vi har planer om at bygge et fast bord op på væggen. Det ville også være rart med en vask, men indtil videre henter jeg vand i baljen fra hanen på den anden side af huset. Så gælder det om at ordne tingene i den rigtige rækkefølge: skylle tomat, agurk, peber, dernæst bladgrønt, skrælle løg og tilsidst ordne kartofler. Det grønne affald bliver i baljen, som tømmes i kompostbeholderen.

En lille spand med varmt sæbevand er også rar at have ved hånden.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar