torsdag den 19. maj 2011

Havebænken

Når man bruger så mange timer i haven, som jeg gjorde det første år i Ostrup, så er det nødvendigt med en havebænk! Jeg fandt den i Brugsen, og placeringen var åbenlys: I læ med ryggen mod udhuset og med udsigt over mit tilkæmpede staude- og urtebed.

Haven var per definition en genbrugshave, pengene var som sagt små også dengang, og faktisk var det mest inspirerende dét, at opformere og genbruge planter som allerede var i haven. Mellem tidsler og mælkebøtter fandt jeg jo rester af stauder, som ukuligt groede videre i vildnisset. Med lidt hjælp i form af en ny placering i ukrudtsfri jord tilsat kommunekompost (det vender jeg tilbage til) blomstrede de så at sige op, og de gav både farve og fylde til bedene. Særligt en lille klump Stenurt havde jeg meget glæde af, den blev delt i mange bittesmå stiklinger og plantet langs den smalle flisegang, der delte bedene op. Stenurt er utrolig nem at formere, fandt jeg ud af, den sætter små rødder på stænglerne for på den måde at brede sig. Hvis man deler disse stængler, så hver af dem bare har nogle få rødder, sætter dem i nogenlunde god jord - og selvfølgelig husker at holde dem fugtige de første uger - så vokser de hver især videre som ingenting. Her blomstrer den flittigt langs havegangens højre side:



Som supplement såede jeg almindelig Salvie, Sommerasters, Morgenfrue og Lathyrus. Alle sommerblomster som er hurtige til at blomstre og nemme at få succes med. Et stykke jord blev delt op i mindre, firkantede bede og sået til med radiser, salat, purløg og persille. Her var planen at tømre nogle højbede sammen, når jeg fik tid.

Men der skulle jo også være tid til at sidde på bænken og filosofere og få nye ideér....

Ingen kommentarer:

Send en kommentar