søndag den 13. april 2014

Sådan set fra oven..

Sikken en blæsevejrsweekend, og så tilmed byger der kommer og går. Ægte aprilsvejr, men det skulle ikke forhindre os i at få plantet alt det vi hentede hjem på traileren i fredags!

50 paradisæblebuske, 2 æbletræer (Ingrid Marie og Discovery), 1 kirsebærtræ og 1 blommetræ (grøn Reine Claude), et par krydderurter og 2 blåbærbuske. Og ikke at forglemme de to særlige træer, som vi havde bestilt hjem: Blodblommen "Trailblazer" og en fligetbladet Lind.

De to sidstnævnte har vi prøvet før, og vi var begge lidt kede af at efterlade dem i Resenbro, så der var ingen tvivl om at vi måtte prøve at anskaffe nogle tilsvarende træer. Det er så lykkedes nu, og det er to smukke træer.

Vejret har bare ikke været til fotografering - mellem bygerne har jeg storket rundt med trillebør, spade og greb. Plantet de 50 hækplanter, lagt et godt lag kommunekompost på og derefter et lag flis.



Komposten hentede Lars efter at have ofret et par nye dæk til traileren. Flis har vi i bjergevis efter sidste års trærydning, men friske træer i en flishugger giver lange, grimme barkstrimler, som jeg ikke gider se på. Jeg har derfor længe spekuleret over hvordan jeg - nogenlunde nemt - kan sortere strimlerne fra den ellers fine træflis. Her er løsningen:


Mellem de 2 øverste pallerammer ligger hønsenet (brug ikke kyllingenet, som her, det er for finmasket.

Det groveste bliver liggende i sien og kan sorteres fra. Nede i 'kassen' ligger den fineste træflis tilbage, og den brugte jeg til surbundsbedene.


Den mellemgrove lægger jeg omkring og langs med hækplanterne, det skal nok holde på fugten og holde ukrudtet lidt i ave.

Her ses den nytilplantede frugthave bagerst i billedet - fotograferet fra husets førstesal for overskuelighedens skyld. Undrer du dig over at det grimme hønsehus er placeret lige midt i haven? Så skal der nok komme lidt forklaring en dag ved lejlighed, for der er skam mening med galskaben!



Det nye lindetræ har fået en plads på første parket ved terrassen mod syd. Håber den kan klare vestenvinden.



Blommetræet er plantet uden for køkkendøren - der hvor vores kommende aftenterrasse skal være (lidt af forklaringen på galskaben).



Til sidst: Vi har haft glæde af de forelskede musvåger hele ugen, hver aften ved (vores) spisetid. I dag fik jeg zoomet mig ind på den ene (tror det er hunnen) efter parringslegen.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar