torsdag den 8. maj 2014

Nyt liv i hønsegården

På vejen hjem fra vores seneste Sjællandstur besøgte vi Bangs Hønniker i Ugerløse, hvor vi havde bestilt nogle nye høns.

Vi fik lov at udvælge de tre, som skulle med os hjem, og det blev til 2 skovhøns og 1 Isa Warren. 18-19 uger gamle og dermed næsten klar til æglægning. Denne gang ville jeg have nogle som er sikre æglæggere - og som jeg kan kende fra hinanden. Ønsket var også nogle 'tunge' høns, som ikke er så flyvske som vores tidligere dværghøns.

De klarede de 3 timers kørsel flot, stuvet ned i en flyttekasse i bagagerummet. Hønsehuset var gjort klar til ankomsten, så de blev straks 'vippet' ind i det lukkede hus og forsynet med frisk vand og mad, og her fik de ro et par timer mens vi andre også indtog en sen frokost.

Det skønne sommerlige vejr lokkede os ud igen, og jeg åbnede hønselemmen så de stakkels fugle kunne få lidt luft. Det varede da heller ikke længe før de vovede sig ned ad trappen og gik ombord i det friske græs.






Det er vist livlige høns, vi har fået denne gang. Efter et par dage forsøgte jeg at lukke dem ud i den åbne indhegning mens jeg gik og gravede oppe ved hækken. Et øjeblik efter stod den sorte skovhøne ved siden af mig. Hun blev gennet tilbage i sin hønsegård, men jeg er ikke sikker på at pileflethegnet var en god idé.

Måske skulle jeg hellere have hegnet min urtehave ind? Alle tre fløj over hegnet i går, og muntrede sig straks med alt grønt inden for rækkevidde...

Til gengæld har de så småt taget fat på æglægningen fra dag ét. 7 æg på en uge, omend lidt små, men det kommer vel med øvelsen?



3 kommentarer:

  1. Dit indlæg sender mig tilbage til en svunden barndom med billedet af høns, som går ned ad rampen med deres specielle forsigtige og forfinede gangart.

    SvarSlet
  2. Spændende hvad de siger til en hund, eller hvad hunden siger til dine høns :-)
    Den er lidt betænkelig ved hønsene i skoven :-)

    SvarSlet