tirsdag den 7. august 2012

At lægge høns i seng

Midt på eftermidagen blev der mærkbart roligt i hønsegården, og jeg måtte lige derned for at kigge til kræene. Tre af dem stod helt stille og tæt sammen i et hjørne - men hvor var den fjerde? Forsigtigt lindede jeg på døren til huset, og dér lå hun lige så fint 'på rede' i strøelsen. Altså havde hun selv fundet ud af at komme op ad trappen, stort fremskridt!

Straks jeg lukkede døren begyndte hun højlydt at "gokke æg" derinde, mere og mere inderligt så det var lige til at få vand i øjnene af, og så blev hun pludselig stille. Et øjeblik gik, så kom hun på benene og kurede lidt klodset ned ad trappen til de andre.

Tænk, at hun allerede ville lægge æg, vi havde ellers fået at vide at der godt kunne gå op til en måned efter en flytning. Desværre kunne jeg ikke finde noget æg i reden, men hun gjorde da et helhjertet forsøg!




Det blev også lidt af en udfordring i aftes at få de kære høns i kassen. De var tydeligvis ved at gå til ro henad kl. 19.00, men foretrak at klumpe sig sammen i buret nedenunder huset. Efter nogen overvejelser skar Lars et stykke pap til, så vi kunne lukke af for denne del når jeg havde gennet dem forsigtigt om i den store løbegård. Flere gange belavede de sig på at gå til ro i sandet under trappen - men langt om længe (da klokken havde passeret 21) tog den modigste springet og skred op ad hønsestigen. Hele den gokkende flok fulgte efter og blev forsvarligt lukket inde og vi kunne alle gå til ro for natten.

Lars gik dog lige i værkstedet først og sømmede tagpap mellem stigens trin, for den er helt klart for glat til hønsefødder.

Kl. er 7 nu tirsdag morgen, og jeg har netop ordnet hønsegården og forsynet den med frisk vand og foder og lukket lemmen op. Allerede mens jeg gik efter et par salatblade kom de alle ud, og denne gang gik det meget bedre med trappen.

De gør store fremskridt, mine små høns, så dumme er de nok ikke! Nu venter vi bare spændte på æggene...

2 kommentarer:

  1. Spændende hønseprojekt, godt de er ved at lære at gå på trapper :o)

    SvarSlet
  2. Jeg byggede i sommer et vindfang til mit hønsehus for at reducere træk. Det tog også lidt tid, inden de kære høns fandt ud af, at gå ind gennem den ekstra lille kasse. - men nu drøner de ud og ind. Sjovt at følge deres adfærd.

    SvarSlet