onsdag den 25. juli 2012

Det lille Venedig i Colmar

Vores 'indskudte' ekstra feriedag valgte jeg at henlægge til Colmar i det sydlige Alsace. Vi besøgte byen sammen på vores første frankrigsrejse en kold septemberdag, så jeg ville gerne give os chancen for at opleve byens pittoreske charme i solskin.

Kl. 14.00 ankom vi til hotel Turenne lige i udkanten af centrum, fik bilen i garage og installeret os på de udmærkede værelse jeg havde booket hjemmefra med kort varsel. Herfra kunne vi kort efter slentre ned til kvarteret Petit Venise med kanalerne og de smalle butiksgader. Absolut pittoresk og romantisk - men aldeles overfyldt med turister fra hele verden.


Vi bestemmer os for en fortorvscafe i nærheden af kanalen, og med en fadøl og et glas Alsacevin følger vi det hektiske turistliv. Her er mange smukke gamle huse, cafeer og restauranter i hobetal, små butikker med alt i vin, keramik og glas, delikatesser og viskestykker med storkemotiver. Og storken får vi da også set på katedralens tag.






Vi traver byen igennem på kryds og tværs og slår os så til sidst ned på en lille, billig fortorvscafe hvor Lars har bemærket at Pizzaerne ser gode ud. I Alsace laver de også deres egen form for pizza - Tarte Flambée - som jeg synes vi skal prøve, og vi gennemgår menukortet. Lars spørger mig om de også har en lukket pizza, og sprogkyndig som jeg selv mener jeg er svarer jeg bekræftende. En 'Fermeriere' med skinke og løg og en 'Chevre' med bacon og gedeost bliver bestilt.

Fermer betyder "at lukke". Ferme betyder "bondegård" - og vi får serveret to ultratynde, sprøde pandekager med sparsomt men velsmagende fyld. Som et plaster på såret får Lars et stykke rabarberkage til dessert, og dér er til gengæld ikke sparet på fyldet!



4 kommentarer:

  1. En meget spændende by, rigtig flotte huse og fine blomster. Håber ikke Lars blev syg af al den fløde ;-) Sidder og tænker på farmors hus med storke på taget :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, i dag er det ikke nok at tage til Hobro for at se storke! Iøvrigt er det en 'kagemand' jeg har fået mig...

      Slet
  2. hej.Dejlig by i har besøgt.Har selv været der flere gange.
    Smukke kanaler og huse.det var da rart med en en ekstra
    feriedag.Varme hilsener Jette(mit lille gods)

    SvarSlet
  3. Spændende by selvom der var mange turister. Helt så sprogkyndig var du åbenbart ikke :o)

    SvarSlet