lørdag den 10. marts 2012

Flishugning

Både fru Nielsen og jeg holdt selvfølgelig vores aftale, selvom dagen startede med finregn og blæst. Fredag eftermiddag havde jeg kørt min flishugger i stilling i hendes have, og allerede da kunne jeg se at hun havde knoklet hele ugen med at sortere og klippe i bunkerne fra sidste weekends træfældning. Tålmodighed er ikke hendes største dyd - der skal være pænt og ordentligt både inde og ude - så de mest uordentlige af kvasbunkerne var allerede, med hendes sønners hjælp, kørt på genbrugspladsen.

Ved indkørslen lå der dog en pæn bunke grene fra et løvtræ, og her startede vi lørdag morgen kl. 9.00. Hun klippede kvistene af og jeg stoppede i maskinen, og i løbet af den første time var bunken næsten væk. Regnen silede, og vi blev enige om at det var tid til en kaffepause i hendes bryggers.




Efter en hyggelig sludder, varm kaffe og en chokoladekiks, var havehandskerne ved at være tørre igen og regnen stilnet af. Vi nåede at fylde trillebøren adskillige gange (og jeg fik kørt dem hjem i min have) inden jeg gik hjem til middag.



Efter frokost fortsatte vi et par timer, og nu er der ikke mange bunker tilbage i hendes dejlige skovhave. Se lige hvor sirligt grendyngerne er arrangeret - det afklippede bliver lagt nøjagtigt, så grenenderne alle vender samme vej!



Jeg måtte lige have et par billeder af frøen, som fru Nielsens særdeles kreative mand i sin tid har lavet. Et helt unikt kunstværk, bemærk især den meget livagtige græshoppe i frøens gab!



Dagen sluttede med kaffe og kage i bryggerset og lovning på, at jeg godt må komme igen i morgen. Når det bliver lidt mere forår vil jeg forsøge at overtale hende til en lidt mere indgående reportage fra hendes have.

2 kommentarer:

  1. Ja det er da en flittig ældre dame, det må vi sige. Dejligt for hende at få hjælp af dig, I er seje i sådan et regnvejr.
    Frøen er rigtig fin, jeg vil se frem til en indgående reportage fra hendes have. Den er nok spændende.

    SvarSlet
  2. Pragtfuld frø, meget fint håndværk af jer alle ;-)

    SvarSlet