torsdag den 17. november 2011

Solskin i stuen

Det er for alvor blevet novemberkoldt, og her i østjylland har vi ikke set meget til solen de sidste par uger. En konstant dyne af tung, grå himmel giver humøret et kraftigt dyk ned af, og så er det man virkelig har brug for opmuntring og farver.

Heldigvis har jeg haft held med mine Chrysanthemum i drivhuset. Jeg købte nogle stiklinger i forsommeren (18 kr for en bakke), og satte dem i store plastikpotter. Efter nogle uger kneb jeg topskuddene af, så de kunne forgrene sig. Kønne planter er det ikke, men hen i september begyndte de første blomster at folde sig ud på de lange, stive stængler.



Lige siden har jeg hver uge fyldt vaserne med de holdbare blomster, der fra at være orange i udspring bliver mere og mere gule. De utallige kronblade udvikler sig også, og blomsten ender med at blive næsten kuglerund.



Forleden plukkede jeg en sidste favnfuld, og fandt samtidig ud af at nogle 'hjemmeformerede' Chrysanthemum, som jeg egentlig havde opgivet at få i blomst, minsanten stod med næsten færdigudviklede knopper. Resolut klippede jeg de fleste af stilkene af og satte dem i en krukke vand i det lune køkken.

Voila! De sprang ud i løbet af et par dage, og nu kunne jeg bedre forstå hvorfor jeg havde taget stiklinger af netop denne Chrysanthemum. De klareste gule kronblade kombineret med en skriggrøn midte får dem til at lyse så forårsagtigt op, at humøret helt sikkert stiger et par grader. Desværre kan jeg overhovedet ikke huske hvordan jeg lavede stiklingerne..






3 kommentarer:

  1. Hvor er det smukke Chrysanthemum, du har. Både den orange, men ikke mindst din 'hjemmelavede'. Er den sidste hårdfør, så du kan plante dem udenfor til næste år?

    SvarSlet
  2. Dejligt med chrysanthemum på denne årstid. Jeg har kun en enkelt forkølet en, og jeg kan ikke finde ud af, hvor jeg kan få fat i dem. Jeg har tigget lidt af Hanne :-) men ellers har jeg kun nogen, jeg har plantet ud efter først at have dem i potte herinde.
    Den sidste gule du viser, har jeg set magen til hos min sommerhusnabo. Den kommer troligt hvert år, men det er jo på Samsø. Heldigvis har du drivhus, mon ikke den kan gro der.

    SvarSlet
  3. Den gule er, så vidt jeg husker, stiklingeformeret af en buket jeg købte sidste forår, så jeg ved ikke hvad den hedder. Begge skulle ihvertfald kunne overleve i drivhuset, hvor det så skulle være muligt at tage stiklinger af dem til foråret. Sjovt, med sådanne forsøg!

    SvarSlet