søndag den 30. oktober 2011

Tid for planteregistrering?

Lærketræet skiftede ret pludseligt farve i denne uge, som om det med ét kom i tanker om at det altså er NU, vi skifter til vintertid


Det samme skift får mig til at sidde her ved computeren en mørk og fugtig søndag morgen kl. 6.00 og fundere lidt over, hvad en haveblogger får den lange vinter til at gå med? Der har ikke været meget at berette om haven i den seneste uge...

Jo, jeg gravede da en spandfuld jordskokker op - høsten fra blot 1/5 af rækken! En utrolig plante i øvrigt, som nok kræver mere plads end jeg har tildelt den. Her er den 'zoomet ind' fra terrassen, mens den stod mindst 3 m høj og smukkest i blomst:



Og nerien er begyndt at blomstre igen efter at den kom ind i havestuen


Resten af mine frie timer i løbet af ugen har jeg brugt på at nørkle videre på mit plantekartotek, for jeg fik den tanke at mange af jer flittige havebloggere også kunne have brug for en nem måde at holde styr på alle plantenavnene.

Resultatet er blevet et nemt lille program til registrering af alle havens planter og blomster - selvfølgelig med mulighed for at sortere i lister og finde dem frem igen enkeltvis direkte på skærmen.

Lyder det interessant? Du kan se min test-liste her som en lille forsmag. (prøv at klikke på alle links, også billedet)

Der mangler endnu nogle detaljer, jeg nok kan få hjælp til at gøre bedre og smartere, men inden da ville det være sjovt med lidt feedback på ideen. Kommentarer er derfor meget velkomne - så vender jeg tilbage med flere oplysninger om, hvordan jeg har tænkt mig at dele muligheden med andre, når jeg har arbejdet lidt mere med et egentligt 'koncept'.

Rigtig god lang søndag til jer alle!


4 kommentarer:

  1. Hold da op hvor er det en flot akeleje du har, den blå. Kan man købe frø i din butik?
    Du er bare ret dygtig til al det tekniske;-)
    God weekend til dig også.
    Birgitte

    SvarSlet
  2. Hej Susanne
    Det er bare alletiders, det vil jeg gerne være med til. Har netop søgt efter noget lignende. Jeg har alle mine rhododendron på et regneark, men har ikke kunnet finde ud af at sætte billeder ind på det. Så lad mig høre, når du er færdig med projektet.
    Tak for billedet af jordskokker i blomst, jeg har nemlig også haft sådan nogle blomster i min have. Ved nærmere eftertanke kan jeg godt huske, at jeg havde nogle til overs, som jeg gravede et hul til. Det er nok dem, der har blomstret :-)

    SvarSlet
  3. Hej Lisbeth, så må du ud og grave jordskokker op! Jeg kunne godt tænke mig at have dig som 'ambassadør' for projektet, så hvis du vil være min prøvekanin på "version 1", kan du snart komme igang med registreringen. Jeg mangler bare lige at skrive lidt instrukser...:)

    SvarSlet
  4. Gode billeder.Din tesr - liste ser da spændende ud.
    Tak for kigget.

    SvarSlet