lørdag den 6. august 2011

Saverne, Alsace

I mit første afsnit om vores franske ferieoplevelser sprang jeg let og elegant over dag 2. Mest for sammenhængens skyld, for dagen var ellers god og værd at huske, men sådan er det jo nogle gange med historiefortælling....

Altså, for terminologiens skyld: Vi drog hjemmefra onsdag morgen og nåede ved aftenstid den tyske rasteplads 'Bruchsal' mellem Frankfurt og Karlsruhe. Et noget slidt, men fredeligt motorvejshotel med fornuftige senge og til fornuftig pris (ca. 569 kr), og for os et passende aftenstop efter omkring 12 timers rejse.

Til næste aften havde vi hjemmefra booket overnatning i en mindre by i det nordlige Alsace, Saverne, hvor vi har været et par gange før på det nydelige og moderne Hotel l'Europe. Flot værelse og dejlig morgenmad for ca. 789 kr. Byen er et (gen)besøg værd: de stejle gader med  maleriske bindingsværkshuse og udsigt til bjergene, floden med lystbådehavn og kanalen med slusen nærmest midt på hovedgaden. Her kunne Lars gerne have stået i timevis og studeret ind- og udslusning af både lystbåde og fragtpramme.


Desværre begyndte det at regne da vi nåede byen ved middagstid, så madpakken blev fortæret i bilen på en kedelig parkeringsplads, men efter indkvartering på hotellet travede vi byen igennem endnu engang - og nød da også en øl på den foretrukne fortovscafe. Jeg havde bare haft så travlt med at komme ud i byen, at jeg havde glemt min pung, så mon ikke jeg var lidt rød i hovedet da jeg - efter serveringen - opdagede at vi ikke havde en eneste cent på os! Gud ske tak og lov for visakortet og den nærliggende hæveautomat..


På eftermiddagens spadseretur måtte jeg lige fotografere denne urtehave, som er så typisk fransk. Ejeren var dog travlt beskæftiget med lugning, så jeg måtte være lidt diskret. Til hver af stokkene er bundet en tomatplante.



Fra hotelværelsets vindue havde jeg til gengæld fri udsigt til en anden form for bymæssig have:


Fantasifuldt omend liidt kedsommeligt. Det var dog ved denne udsigt, jeg besluttede mig for at forsøge at forfølge ideen med at fotografere Franske Køkkenhaver. Resultatet følger i de næste afsnit.

(her ser du tagterrassen i nederste venstre hjørne)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar