tirsdag den 23. august 2011

Purpursolhat, sommerfugle og havegæster

Havefestivallen var ikke netop Silkeborgs største tilløbsstykke i weekenden - byens tilbagevendende "Ildfestregatta" løb af stablen torsdag og varede ved til søndag, med gøgl og Tivoli, festpyntede både på søerne og overdådige fyrværkerier i sommernatten. Så mon ikke det trak mere end stille havevandringer i omegnen?

Vi havde dog et par håndfulde interesserede besøgende både lørdag og søndag, og hvor er det hyggeligt at være havevært på en dejlig sommerdag. Vi fik snakket og lyttet og vist rundt i vores ufuldstændige, men efterhånden frodige og anderledes have. Især den vilde hedelyng begejstrede de fleste, og den er også særdeles smuk lige nu hvor blomstringen er på sit højeste, men også purpusolhattene vakte behørig beundring.




De små frøplanter af sorten "Magnus", som jeg bragte hertil fra mit drivhus på Bornholm for 3 år siden, har vokset sig store og flotte. Usædvanligt høje står de på stive stilke og vajer med deres smukke mørkrosa, nedadvendte kronblade. Smukkest er dog blomstens hvælvede orange/grønne/brune midte, som er næsten selvlysende i eftermiddagssolen og konstant omsværmet af livlige sommerfugle.

Interessen var så stor, at jeg måtte sælge ud af de små frøplanter fra 'børnehaven'. Havde jeg været lidt forudseende kunne der også nok have været omsat en hel del Sankt Hans urt af den vilde slags - for de står utrolig smukt i år. Det er stiklinger hentet i vejkanten, men de kan helt klart godt li' at få lidt bedre forhold end i den karrige sandjord:



Da gæsterne var gået hjem og skiltet taget båret ind, slog vi os ned på terrassen med et glas vin for at slappe lidt af. Der gik nu ikke mange minutter før jeg var på tæerne igen for at jagte en sommerfugl med kameraet. Og se lige her hvilken skønhed jeg kunne slutte en dejlig havedag af med:

Dukatsommerfugl

Ingen kommentarer:

Send en kommentar