mandag den 15. august 2011

Magiske markedsdage

Noget af det hyggeligste, man kan foretage sig på en feriedag i frankrig, er at finde et lokalt marked. I år kørte vi til en mindre by syd for Beaune - Chagny - som har deres store markedsdag søndag morgen. Allerede i udkanten af byen kunne vi fornemme at dette var et tilløbsstykke, det var ingen nem sag at finde en parkeringsplads.

Alle gader og stræder var proppet med stadepladser og alskens varer blev udbudt: Frugt og grønt fra lokale avlere, blomster, honning, håndsnedkerede stole, slagtervarer, ost, kurve, sko, tasker, tøj, tøj og atter tøj.

Jeg fik ikke taget billeder denne dag, der var så proppet med mennesker allevegne, men jeg har et par fotos fra sidste års ferie, som jeg tillader mig at bruge:



Det var også i Bergerac i 2010, at jeg for første gang vovede at kaste mig ud i en handel. Mit fransk er meget mangelfuldt og især kløjs jeg temmelig meget i talordene, men det lykkedes mig da dengang at købe ind til en pragtfuld frokost: tomater, blommer, brød og en skøn grillstegt kylling.

I år nøjedes vi med at kigge på dette mylder af lokale, som helt tydeligt nød den ugentlige indkøbstur, og som klart vidste hvilke mærkelige pølser og mistænkeligt udseende gedeoste det var værd at bringe med hjem. Og at dømme efter antallet af "grillkylling-stader" - og det i vore øjne vanvittige antal roterende kyllinger - så har de nok også allesammen hjembragt en saftig, fedtdryppende steg til søndagsfrokosten. Det kan nu også varmt anbefales!

Fra sidste års ferie mindedes vi kæmpeskinkerne, som blev stegt over bål i en tilsvarende, lille by i Bordeauxområdet. Da var vi tilfældigvis tilstede en søndag hvor indbyggerne skulle holde fællesspisning (vistnok en middelalderfest), og aftenens skinker hang svedende på rad og række allerede fra formiddagen:



Her i Chagny ærgrede vi os lidt over at vi havde gjort vores indkøb i supermarkedet dagen før, men en fadøl i en solstribe på en fortovscafé skulle ikke undværes. Her nyder Lars sin plads i solen i Bergerac, 2010.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar