onsdag den 13. juli 2011

Hønsefødder og gulerødder

Weekendens Sjællandstur gav os mulighed for et dejligt besøg i Ugerløse hos min søn og svigerdatter. Det er oftest dem der må lægge hus til, når vi har brug for en overnatning på Djævleøen - deres hjem er stratetisk velplaceret i forhold til de fleste familiebesøg. At de så også altid sørger godt for os med skøn mad og vin gør ikke besøget ringere...

Desværre var de to ældste børnebørn på ferie hos farfar, men det gav jo Silas lejlighed til lidt ekstra opmærksomhed, hvilket han helt klart nød. Helt forståeligt, når man er to år og har søskende på 4 og 6.


Det var også Silas, der stolte viste familiens nye husdyr frem, og kun en bitte smule utryg ved de relativt store fugle lukkede han buret op og fodrede dem med græs, bare sådan for et syns skyld. Hønsene er nu fredelige nok, efter en lille spadseretur på græsset lod de sig lempe ind bag hegnet igen og gokkede videre.

Smart hønsehus, iøvrigt. En af de unge menneskers venner er hønseavler, og sælger sådan en færdig "hønsepakke" for et rimeligt beløb. Huset er i 2 etager og indrettet med en sovehems udstyret med redekasse og foderautomat. Trappen derop kan snildt hejses op og ned og på den måde lukke dyrene inde for natten. Redekassen er også indrettet som "æggeautomat" - når ægget er lagt, triller det ud i en lille kasse, som kan åbnes udefra.



Jeg tror nok jeg bli'r nødt til at ønske mig sådan et hønsehold - når jeg engang får lidt bedre tid...

Lørdag morgen gokkede alle 3 høner på stribe. Æggene var flotte og store og blev serveret blødkogte til morgenkaffen.