torsdag den 16. juni 2011

Venindebedet

Min bedste veninde Inga og jeg har delt rigtig mange gode timer gennem snart 30 år. I begyndelsen var det et fælles rengøringsjob, senere syklubben "aldrig et sting" (nej, det passer ikke, vi har syet RIGTIG meget tøj til os selv og alle vores unger). Da jeg blev alene i 2000 begyndte jeg så at dele Ingas haveglæde, og hun har lært mig mangt og meget om spændende planter.

Det var hårdt at flytte så langt væk som til Bornholm, for vi var vant til at ses hver ugedag, og jeg var derfor henrykt da Inga kom på besøg allerede indenfor de første uger. Med sig havde hun en stor pose blandede frø fra Gavnø Slotspark. Sommerfugleblomst-frø. Jeg må tilstå at jeg ikke fandt plads til dem det første år, men året efter blev de sået i mit første højbed. En herlig blanding af sommerblomster og stauder - stolte kavalerer, morgenfruer, kornblomster og en del for mig ukendte blomster - alt for mange frø på for lidt plads, men både sommerfuglene og jeg nød dem virkelig:


Året efter var jeg flyttet igen, uden at finde ud af hvilke flerårige planter der mon var i blandingen. Men jeg rådede bod på det ved at så en håndfuld her i Resenbro, og den sommer fik vi vore egen grøftekant



Endnu et år gik, og grøftekanten fyldtes af Gyldenlak, etårige solhat, kornblomster, lammeøre og en masse grønne rosetter



Og se så lige her hvad der blev ud af grøftekantens rosetter i år:



Det er bare så smukt, så jeg er sikker på at det kommer i Midtjyllands Avis på lørdag...

Så tak, Inga, for alle de smukke buketter jeg har plukket gennem 5 år - og tak for 30 års venskab. Håber du snart kommer til Resenbro nogle dage!