onsdag den 29. juni 2011

Min første Rumtopf

Jeg er i blade og bøger ofte stødt på omtale af en særlig dekorativ måde at konservere sommerens frugter på ved at lægge dem i rom. Det ser jo flot ud, skulle smage skønt, og har den fordel at man kan tage "lidt af hvert" efterhånden om frugt og bær modnes.

I år måtte jeg prøve det for første gang. Det er jo ikke de store mængder bær vi har endnu - faktisk er der næsten for lidt til traditionel syltning, så jeg investerede i en billig flaske hvid rom i Kvickly (74 kr) og fandt mit mest dekorative sylteglas frem.

Søndag var tør og lun og det var tid at plukke de modne ribs fra den eneste busk, som bærer frugt i år. De to andre er kun småbørn endnu. Der var også flotte store solbær, men ikke lige modne allesammen og desuden har nogle forbistrede larver fundet vej til de flotteste bær. En håndfuld af de små, fine immerbær (skovjordbær) blev det også til.


Så var det bare om at skylle og nippe bærrene og lade dem tørre lidt på vaskebænken under halvtaget.

I opskriften fra 'Haven' står der blot at der skal bruges bær og sukker i forholdet 2:1, så jeg vejede af og fordelte frugt og sukker i dekorative lag og hældte rom på til alt var dækket.



 Glasset kunne godt have været større, men mon ikke der bliver plads til lidt blåbær også når den tid kommer. Jeg ved ikke lige hvad man gør med sukkeret, som har tendens til at lægge sig på bunden, og jeg har vist også været for gavmild med rommen for bærrene flyder ovenpå. Men flot ser det ud, og jeg overvejer allerede hvordan sådan en skefuld sommer vil smage bedst: med flødeskum - lidt vanilleis måske - eller til en lille nybagt pandekage eller vaffel?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar